■
■
■
■
■
■
PATRONAT MEDIALNY:
Krzysztof Izdebski-Cruz (Kriz Cruz) wł. Krzysztof Izdebski, (ur. 1966 w Toruniu) malarz, grafik, animator kultury. Działa w Polsce i za granicą, jest artystą zaliczanym do grona „Nowych Dawnych Mistrzów” - nieformalnej grupy współczesnych artystów figuratywnych, opisanych przez Donalda Kuspita (w jego książce „The End of Art”) i prezentowanych na wystawach: „California New Old Masters” - Hermosa Beach, Kalifornia, USA w „Nowi Dawni Mistrzowie/New Old Masters” - Gdańsk, Polska, na przełomie 2006/2007 r. oraz „NOM Invitational” - Nowy Jork, USA w roku 2010. Termin "Nowi Dawni Mistrzowie” został stworzony i użyty po raz pierwszy przez światowej sławy nowojorskiego historyka, krytyka i teoretyka sztuki prof. Donalda B. Kuspita w książce wydanej w Wielkiej Brytanii przez Cambridge University Press w roku 2004 pod przewrotnym tytułem „Koniec sztuki”. Kuspit nie postulował w niej jednak złożenia broni przez artystów i rezygnacji z uprawiania sztuki, a wręcz przeciwnie, apelował o jej silne przewietrzenie, czy odnowienie, poprzez połączenie we współczesnej sztuce tego, co dawne z tym, co najnowsze w jedną nową wartość.
Izdebski-Cruz podpisuje swoje obrazy pismem lustrzanym, posługując się pseudonimem artystycznym Kriz Cruz. Pseudonim powstał z połączenia dwóch pierwszych liter imienia i nazwiska artysty (Kr+Iz) oraz dodania rodowego nazwiska matki: Cruz. Artysta antydatuje obrazy o 100 lat, pomijając celowo ostatnie stulecie, jako czas stracony dla sztuki i świata. W wybranych obrazach nanosi inskrypcje jako wskazówki do rozkodowania zawartych treści, zamieszcza tajemnicze lub niekiedy zaskakujące przesłania. W swej pracy stosuje nienaganny warsztat oraz technologię dawnych mistrzów. Tworzy najczęściej w technice oleju i pastelu. Rysunki metalowym sztyftem (złoto, srebro, miedź, ołów, cynk, cyna) tworzy zgodnie z techniką opisaną około 600 lat temu w traktacie „Rzecz o malarstwie” C. Cenniniego. Rysunki te charakteryzują się perfekcją linii i niezwykle subtelnym modelunkiem.
Tematem obrazów Krzysztofa Izdebskiego-Cruz są zazwyczaj sceny mitologiczne, które w dzisiejszych czasach - słusznie czy nie - zalicza się do nurtu sztuki fantastycznej. Jego ulubionym zbiorem tematów, do których wciąż powraca, są „Metamorfozy” Owidiusza. Pod ich wpływem powstały obrazy p.t.: „Pan i Syrinks”, „Harpia porywaczka”, „Córka gorgony”, „La Piovra”, „Meduza”, „Akis”, „Akis i Leukippos” oraz będąca już ikoną malarstwa „Galatea”. Ten ostatni obraz był prezentowany na wielu wystawach w kraju, m.in. w Gdańsku, Warszawie, Toruniu, Bydgoszczy, Włocławku, Kołobrzegu, Wrocławiu oraz za granicą, w Wiedniu (Austria) w 2008 i 2009 r., Nowym Jorku (USA) w 2010 i 2011 r., Jackson Hall (USA) w 2013 r., Stambule (Turcja) w 2014 r., Kuala Lumpur (Malezja) w 2015 r. „Galatea” niezmiennie inspiruje innych malarzy i jest jednym z tych obrazów artysty, które doczekały się masowego kopiowania w Chinach.
Krzysztof Izdebski-Cruz vel Kriz Cruz prezentował za granicą swoje prace wspólnie z najwybitniejszymi artystami współczesnymi, takimi jak: Igor Mitoraj, Odd Nerdrum, Steven Assael, Richard Estes, Vincent Desiderio, Don Eddy, F. Scott Hess, Robert Graham, jak również artystami młodszego pokolenia: Adamem Millerem, Richardem T. Scottem, Fedele Spadaforą czy Danielem Maidmanem. Izdebski pochodzi z rodziny, której sztuka nie była obca. Włodzimierz Izdebski (Vladimir Izdebski) urodzony w Kijowie w 1882 r., malarz i rzeźbiarz, był wraz z przyjacielem Vassilym Kandinskym jednym z prekursorów modernizmu. W latach 1908-1912 zasłynął jako organizator i uczestnik Salonów Izdebskiego – cyklu wystaw – prezentujących sztukę Awangardy Rosyjskiej. Prace oraz dokumenty dotyczące działalności Włodzimierza Izdebskiego znajdują się w Sankt Petersburgu (Muzeum Rosyjskie), Paryżu (Centrum Pompidou) oraz Nowym Jorku (MoMA). Włodzimierz Izdebski zmarł w Nowym Jorku w sierpniu 1965 roku. Krzysztof Izdebski urodził się w maju 1966 w Toruniu. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa i Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, dyplom obronił w 1999 w pracowni ówczesnego rektora prof. Jerzego Krechowicza. W latach 1996-1998 był współwydawcą kwartalnika o sztuce PROJEKT, od 1999 do 2006 – prezesem Okręgu Gdańskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, a od 2004 do 2007 prezesem Pomorskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1996-2006 odtworzył (zaginione w czasie II wojny światowej) wielkoformatowe, historyczne dzieła sztuki malarskiej z gdańskiego Dworu Artusa m.in. Sąd Ostateczny Antoniego Möllera z 1602/1603 roku, oraz Orfeusz wśród zwierząt Vredemana de Vries z 1594 roku. Obecnie odtworzenia są stałą częścią wystroju Wielkiej Hali Dworu Artusa w Gdańsku. W latach 2005-2007 pełnił funkcję wicedyrektora Muzeum Narodowego w Gdańsku, od 2010 do 2015 był członkiem władz głównych Związku Polskich Artystów Plastyków w Warszawie. Jest pomysłodawcą cyklu wystaw Ocalić od zapomnienia, upamiętniających twórczość nieżyjących, wybitnych artystów Wybrzeża. Jako prezes Okręgu ZPAP w Gdańsku był inicjatorem powołania Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego. Nagroda ma charakter ogólnopolski, nagradzani są wyróżniający się polscy malarze. Współorganizator i uczestnik Wielkiej wystawy sztuki współczesnej – Nowi dawni mistrzowie/New Old Masters, której kuratorem był wybitny nowojorski krytyk sztuki prof. Donald Kuspit. Międzynarodowa wystawa na przełomie 2006 i 2007 roku prezentowała 111 dzieł 33 artystów z całego świata. Jest członkiem-założycielem Grupy Apellesa (2009) łączącej artystów, którym bliskie są idee najgłośniejszego malarza starożytnej Grecji – Apellesa z Kolofonu. Kriz Cruz wystawia głównie za granicą. Jego prace można oglądać w galeriach i salonach wystawowych od Nowego Jorku, poprzez Kalifornię i Wyoming po Wiedeń, Warszawę i Kołobrzeg. Mieszka i pracuje w Polsce (w Gdańsku oraz Sopocie). Jego prace są reprodukowane i kopiowane w niezliczonych ilościach na całym świecie. Prace Krzysztofa Izdebskiego-Cruz znajdują się w wielu kolekcjach, głównie prywatnych, w kraju i za granicą (m.in.: w USA, Malezji, Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, Austrii oraz Wielkiej Brytanii).
Jego obrazy malarskie "B. Dorothea, Montoviensis, Reclusa 1347-1394" oraz "Sanctus Adalbertus, Martyr 956-997" są stałym elementem wystroju wnętrza Bazyliki Mariackiej w Gdańsku. Za swoją twórczość otrzymał m.in. w 2014 r. Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz w 2015 r. Nagrodę specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego „Za konsekwencję w posługiwaniu się tradycyjnym warsztatem malarskim i utrzymanie w swojej twórczości klasycznych rozwiązań kanonu piękna”. Dzieła tego artysty prezentowane były na całym świecie na ponad 100 wystawach zbiorowych i ponad 30 indywidualnych.
W 2018 roku Poczta Polska wydała znaczek pocztowy z wizerunkiem obrazu Krzysztofa Izdebskiego-Cruz „B. Dorothea, Montoviensis, Reclusa 1347-1394".