od góry:


  1. 1.kolorowa współczesna reprodukcja (1999)

  2. 2.czarno-biała współczesna reprodukcja (1999)

3. czarno-biała reprodukcja wykonana w 1899 r.

O ARTYŚCIEo_artyscie.html
GALERIAnajnowszy.html
KONTAKTkontakt.html
FOTO ARCHIWUMfoto_archiwum.html

INNE REALIZACJE

GICLÉEgiclee.html
JAK POWSTAJE OBRAZjak_powstaje.html

FILMY, PUBLIKACJE
DODATKIfilmy_publikacje.html
NOWY ALBUMnowy_album.html

DWÓR ARTUSA W GDAŃSKU

REKONSTRUKCJE ZAGINIONYCH OBRAZÓW

    (...) Podstawowa różnica w mojej metodzie, którą stosuję przy odtwarzaniu obiektów takich jak np. w Dworze Artusa w Gdańsku (...) polega na tym, że konserwator ma do czynienia z obrazem/obiektem, który się zachował i jest w części, choćby znacznej zniszczony, a w części zachowany. W moim wypadku nie ma właśnie zachowanego oryginału. Mamy do czynienia jedynie z dokumentacją fotograficzną czyli ze zdjęciem tej rzeczywistości i to w dodatku w wersji czarno-białej. Różnica jest więc dość znaczna - moją rolą jest przywrócenie do życia w pełni kolorowego wizerunku dzieła, a nie zrekonstruowanie fragmentu i dopasowanie go do istniejącej całości. Na ten temat ciekawie swój pogląd prezentuje profesor Iwona Szmelter w wydawnictwie Dwór Artusa w Gdańsku - sztuka i sztuka konserwacji ISBN 83-86527-07-2.

dodatkowo: przeczytaj cały wywiadinne_realizacje_files/wywiad.doc

Antoni Möller „Grosz czynszowy” 1601 (fragment obrazu), Muzeum Historyczne Miasta Gdańska


Na prezentowanym obok przykładzie widać różnicę reprodukcji koloru w przełożeniu na walor (zaczernienie) danej partii fotografii. Czerwień na współczesnych czarno-białych materiałach fotograficznych jest słabiej zaczerniona niż na fotografiach sprzed ponad stu lat. Dzieje się tak dlatego, że dawna żelatyna fotograficzna była bardzo słabo uczulona na kolor czerwony a przeczulona na kolor niebieski (nazywano to uczuleniem barwoślepym). To był klucz do znalezienia kolorystyki zaginionych obrazów w Dworze Artusa w Gdańsku. Doskonale to ilustruje załączony przykład. Mamy tu do czynienia z obrazem który zachował się do dnia dzisiejszego i jego reprodukcji wykonanej ponad 100 lat temu.

następnainne_realizacje_2.html

poprzednia

1

2inne_realizacje_2.html
3inne_realizacje_3.html

PATRONAT MEDIALNY:

Wszelkie Prawa Zastrzeżone. 
2018 © Copyright 
PRACOWNIA AUTORSKA 
NATALIA KRUSShttp://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie